Laatste deel

23 mei 2013 - Stokkseyri, IJsland

Na wederom een winderig nachtje hebben we koers gezet richting de Blue Lagoon. Onderweg hebben we eerst een stop gemaakt bij een kerkje die heel mooi zou zijn. Bij het kerkje aangekomen keken we elkaar aan en keerden we weer om zonder uitgestapt te zijn of überhaupt de motor uit te zetten. De volgende stop was Krysuvik. Krysuvik is net als Myvatn een plek net als kokende naar zwavel ruikende modderpoelen. En wat is er nou leuker dan een ei koken in een natuurlijke bron. Een groot voordeel van een camper is dat je altijd je huis, lees spullen, bij je hebt. Dus na wat voorbereiding te hebben getroffen zijn we met een rugzakje met eieren, pollepel en zout op zoek gegaan naar een goede bron. Een stukje verder was een mooi kokend stukje poeltje. Dus eitje erin en wachten maar. Terwijl het eitje lag te koken en langzaamaan zwart kleurde kwamen er steeds meer toeristen bij staan die het ook wel erg interessant vonden. Na een paar minuten dacht Bas dat het ei klaar was en haalde het inmiddels zwarte ei uit het kokende modderwater. Tess vond het niet zo'n goed idee om het ei ook daadwerkelijk op te eten en achteraf misschien maar goed ook want zwavel schijnt behoorlijk giftig te zijn. Daarnaast was het ei toch niet bepaald hard gekookt en viel het ook nog eens op de grond, splatsh :'-(Na Krysuvik zijn we verder gereden naar de Blue Lagoon.

De Blue Lagoon was precies wat we ervan verwachtten. Lichtblauwe lagunes die worden opgewarmd tot 37 graden door hete bronnen die onder de grond. Een paar uurtjes hebben we rond gedobberd, sauna gepakt en een gezichtsmaskertje van stukken vulkaan opgezet. Het was in het warme water net of we in een warm land waren met het zonnetje die goed z'n best deed en ons zelfs een beetje gebruind heeft.

Omdat het op de Westmaneilanden de dag erna nog niet echt goed was besloten we eerst naar Reykjavik te rijden. Op de camping in Reykjavik overnacht en de dag erna een gezellig dagje Reykjavik gedaan. Lekker rondgeslenterd en hier en daar wat dingen bekeken en een hapje gegeten. Grappige stad, allerlei boetiekjes zoals de negen straatjes in Amsterdam. Aan het eind van de middag lieten we Reykjavik achter ons en reden we richting Landeyjahöfn waar de veerboot richting de Westmaneilanden vertrekt. Het laatste stuk hadden we een dikke zijwind en hingen we behoorlijk schuin. We kwamen daar aan toen er net een boot op het punt van vertrekken stond. Wij en de camper mochten nog mee dus we stonden 's avonds op de Westmaneilanden. De twee campings waren gesloten maar we hebben er zelf een geopend om daar de nacht door te brengen achter een gebouw uit de wind.

De volgende dag hebben we een rondje Heimaey gedaan. Heimaey is het enige bewoonde eiland en het eiland waar wij waren. Het oorspronkelijke Heimaey is in 1973 volledig onder de lava bedolven door een uitbarsting van de Eldfell. Slecht een iemand is daar omgekomen omdat de rest is gered door een vissersvloot die niet was vertrokken door het slechte weer. Het oude dorp wordt nu het Pompei van het noorden genoemd. Van het oude dorp is weinig te zien doordat er 40 meter lavagesteente op ligt maar het idee dat je op een dorp loopt blijft gek. Naast Pompei hebben we geprobeerd puffins (papegaaiduikers) van dichtbij te spotten, iets wat we de hele vakantie al proberen. Wederom weer niet gelukt en alleen een paar puffins van veraf gezien. Verder was Heimaey een mooi eiland.
17.30 uur hebben we de boot terug genomen. Nog even gegeten in de camper met zicht op de Seljalandfoss waterval, vlakbij de veerboot. Na het eten zijn we doorgereden naar Keflavik om vast in de buurt te zijn van het vliegveld. Keflavik heeft geen camping maar het dorp Sandgerdi even verderop heeft gelukkig een mooie camping waar we nu blijven tot we de camper inleveren.
Hier in de buurt gaan we nog even relaxen en nogmaals op zoek gaan naar puffins. Vrijdag leveren we de camper in en overnachten we in een bed & breakfast in Keflavik om zaterdagochtend weer terug naar Nederland te vliegen. Het was een hele mooie reis waar we prachtige dingen hebben gezien en gedaan maar naar huis weer lekker.